Ile autobusów kupili polscy przewoźnicy w 2020r? Nowe vs używane

25-04-2021   |   392 wyświetleń   |    7 minuty czytania
tagi
#handel
#autokary
#busy
#przewoźnicy

Ile autobusów kupili polscy przewoźnicy w 2020 roku?  Nowe vs używane.



Autobysy używane


    W 2020 roku Polscy przewoźnicy sprowadzili do kraju 2350 sztuk używanych autobusów - o prawie tysiąc autobusów mniej niż w roku 2019. W I kwartale tego roku (2021) zarejestrowano już 526 używanych autobusów czyli o prawie 30% mniej niż przed rokiem, kiedy pandemia dopiero się zaczynała. 

    Wśród autobusów sprowadzonych w 2020 roku 428 sztuk stanowiły minibusy (o 30% mniej niż w 2019, kiedy pandemii nie było). Najczęśniej sprowadzany był oczywiście Mercedes-Benz Sprinter (aż 56 sztuk).
   Kolejne 350 autobusów, to autobusy miejskie, wśród których najpopularniejszym był Solaris Urbino. Autobusy międzymiastowe stanowiły prawie 943 sztuki, podczas gdy używanych autokarów turystycznych sprowadzono zaledwie 629. Najpopularniejszym używanym autokarem kupowanym przez Polaków był Man Lion's Coach. 

   

 Zatem w roku 2020 sprowadzono w sumie około 1/3 używanych autobusów mniej niż sprowadzano średnio w latach poprzednich przez ostatnie 10 lat. Widać oczywiście, że przewoźnicy nie patrzą optymistycznie na najbliższą przyszłość. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że spadek sprowadzanych autobusów miejskich, w najmniejszym stopniu dotknięty pandemią, był stosunkowo najniższy. Przewoźnicy nie widzą potrzeby inwestowania w wymianę floty, kiedy cała gospodarka jest zamrożona a turystyka, zwłaszcza ta międzynarodowa, nie ma perspektyw rozwoju w najbliższym roku. Biorąc pod uwagę sytuację i tak zdumiewa liczba sprowadzonych autobusów. Jest ona jednak wynikiem dużych obniżek cen, które skusiły tych przedsiębiorców, którzy posiadali zapasy gotówki i widzą szansę na przetrwanie kryzysu.


Wiek sprowadzanych autobusów


Najwięcej sprowadza się autobusów w wieku między 10 a 15 lat (aż 63%) a jednocześnie z emisją spalin Euro IV.  Najcześciej sprowadzane są mercedesy, na drugim miejscu Iveco a na trzecim miejscu Setry.


Autobusy nowe


    Jednocześnie nadal polscy przewoźnicy chętniej kupują autobusy używane aniżeli nowe (stosunek 5 do 3 - w 2020 zakupiono 2350 używanych autobusów oraz 1495 nowych autobusów). Ten trend powinien się utrzymać, zwłaszcza, że na szeroki rynek trafiło wiele prawie nowych, poleasingowcyh autobusów, które będą kusić ceną i niskim przebiegiem względem autobusów prosto z fabryki. 


    Trend ten jest najsilniejszy wśród autokarów turystycznych - najbardziej dotkniętym przez pandemię sektorem przewozów pasażerskich. W całym 2020 roku kupiono zaledwie 94 nowe autokary turystyczne, czyli ponad 70% mniej niż w roku 2019. W pierwszym kwartale 2021 roku w Polsce zakupiono jedynie 25 nowych autokarów, z czego najpopularniejszym była Scania Touring. Co ciekawe, proporcja jest odwrócona wśród minibusów - cześciej kupowane były minibusy nowe, aniżeli używane (proprocja 9 do 7). W 2020 roku kupionio do Polski 670 nowych minibusów (o prawie 40% mniej niż w ciągu roku przed pandemią). 


    Rynek najmu autokarów i busów turystycznych to jedna z gałęzi które najbardziej ucierpiały podczas pandemii. Rząd nie jest szczodry w pomocy dla tej branży a eksperci szacują, że powrót do statystyk zakupów autokarów na poziomie sprzed kryzysu nastąpi nie wcześniej niż w 2024 roku. Wcześniej powinien nastąpić jednak na turystycznym rynku krajowym, dlatego warto przygotować się na średniej intensywności sezon turystyczny już w tym roku. 


     Warto zatem udostępnić swoją flotę na stronie www.nimbusy.pl, dzięki której klienci spoza regionu będą mogli łatwo odnaleźć i zarezerwować autobus dostępny w danym terminie. 



W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności