Oszczędność

Dzięki zaawansowanemu algorytmowi z góry znasz ostateczną, najlepszą cenę. Bez negocjacji.

Szybkość

Możesz od razu zarezerwować wybrany pojazd, nie musisz czekać na ofertę przewoźnika.

Ekologia

Dzięku optymalizacji przejazdów dbamy o Matkę Ziemię poprzez zmiejszenie ruchu drogowego i zanieczyszczeń.

Opinie

Masz dostęp do opinii zbieranych przez społeczność nimBus na temat pojazdów i kierowców.

Jak utrzymać dobre relacje z kierowcą autobusu?

Jeśli wydaje się komuś, że to temat błahy, albo niepotrzebny, to bardzo się myli.Dobre relacje z kierowcą autobusu mogą wpłynąć na jakość całej wycieczki. To od kierowcy bowiem zależy komfort ważej jazdy. Począwszy od odpowiednio dobranej temperatury na pokładzie, przyjemnej muzyki, sprawnym dojeździe, czystości pojazdu jak i wygodnych miejscach postoju i odbioru grupy. Niestety zarówno Polska jak i wiele innych europejskich krajów nie są wystarczająco dobrze przygotwane do turystyki autokarowej jeśli chodzi o infrastrukturę. Brakuje zarówno parkingów jak i przystanków, na których można legalnie wysadzić grupy.

To kierowcy, często ryzykując mandatem, starają się podwieźć grupę jak najbliżej miejsca docelowego, zatrzymując sie na światłach awaryjnych na przystankach, np. komunikacji miejskiej, pozwalając zaoszcędzić Wasz czas.To czy kierowca będzie uprzejmy odebrać nas z miejsca, które nie jest do tego specjalnie przeznaczone (a takich jest naprawdę mało), zależy tylko od jego dobrej woli. Oczywiście namawiamy do wyboru miejsc legalnych, ale tych, jak na lekarstwo…

To kierowcy często znają najlepsze miejsce na postój. Dobre miejsce na postój, oznacza, że można tam kupić coś do wypicia, szybkiego przekąszenia i jest duuuużo toalet. Ten temat jest niezwykle ważny, gdyż stacje, na których jest tylko jedna kabina toalety, gdy na pokładzie mamy 50 osób, które przebierają nogami, skazuje nas na 40 minut postoju… Ten czas da sie skrócić do 15 minut, jeśli kierowca jest uprzejmy podpowiedzieć, gdzie się zatrzymać.

To kierowca zaplanuje postoje tak, byście nie tracili zbędnego czasu. Kwestię postojów omawiamy TUTAJ. Przypominamy jednak, że to nie widzi misię kierowcy, a prawo unijne, które obliguje do postojów. Kierowcy znają jednak „sztuczki” na to, by czas postoju ograniczyć do minimum i jeśli z nim współpracujemy, napewno podpowie nam, gdzie i kiedy zrobiłby przerwę i jak długą. Zapewniamy, że kierowca nie ma żadnego interesu w tym, by robić przerwy na siłę. Wręcz przeciwnie, zazwyczaj chcą je ograniczyć, żeby jak najszybciej dotrzeć do celu, stąd kierowca to Wasz najlepszy wspólnik jeśli chodzi o ten wspólny cel.

Istnieje mnóstwo innych powodów, dla których warto mieć z nim (lub z nią :) dobre relacje, ale o tym kiedy indziej. Teraz ograniczmy się do tego, jak sprawić, by były one jak najlepsze:

1) Nie traktuj go jako wroga - zdecydowana większość kierowców, chce żeby wyjazd się udał, tak samo jak Wy. Dlaczego? Bo przyjemniej jedzie się z grupą zadowoloną i kierowca to odbiera, bo przecież słyszy co dzieje się na pokładzie. Ponadto dobrze wykonana praca sprawia mu satysfkakcję. Nawet jeśli „robi to tylko dla pieniędzy” to lepiej zarobić wiedząc, że zrobiło się coś dobrze.

2) Daj poczuć kierowcy, że zna się na rzeczy. Każdy lubi być doceniany. Kierowcy nie są tutaj wyjątkiem. To niestety my, klienci często lekceważymy wiedzę i doświadczenie kierowców, z ktorymi jedziemy. Pytanie o opinię kierowcy, co do trasy, postojów i czasu, to najlepszy sposób pokazania, że chcemy zaczerpnąć jego doświadczenia. Najczęściej działa to na naszą korzyść, bo wielu kierowców naprawdę wie co robi, ale nie pytani, nie chcą się wtrącać. Z postawy współpracy możemy zatem zyskać nie tylko przyjaźnie nastawionego kierowcę ale i cenne informacje, które ułatwią sprawny przejazd.

3) Nie okazuj braku zaufania na początku współpracy. Jeśli jedziemy gdzieś z kierowcą, którego nie znamy, normalnym jest, że jeszcze nie zdobył naszego zaufania. Z drugiej strony nie zrobił też niczego, co mogłoby je zachwiać. Natomiast organizator wycieczki często rozpoczyna przejazd od wezwania policji do kontroli pojazdu i policji. Nie ma w tym nic złego, o ile nie dzieje się to za plecami kierowcy. Do dobrego tonu należy poinformowanie wczesniej przewoźnika o tym, że planujemy taką kontrolę przeprowadzić. Nie po to, aby ten przygotował odpowiednio autokar, ale po to, by pokazać, że nie robimy tego przeciwko niemu. Często kontrola pojazdu jest wymagana, np. przez szkołę, gdy przewożą dzieci. Warto jednak przed kontrolą porozmawiać o tym z przewoźnikiem i kierowcą tłumacząc dlaczego wzywamy patrol. Niestety, nie mówiąc nic i zaskakując kierowcę spotkaniem z policją, dajemu mu do zrozumienia, że: „podejrzewamy go o to, że mógł przyjechać po spożyciu alkoholu” a dwa „przyjechał niesprawnym samochodoem”. Takie nastawianie bardzo rzutuje na relację z kierowcą. Jeśli planujemy kontrolę, koniecznie porozmawiajmy o tym z kierowcą pokazując mu, że mu ufamy, ale potrzebujemy dokomentu od policji, który może być przydatny np. dla ubezpieczyciela.

4) Nie obwiniaj go o robienie postojów. Robienie postojów to dla kierowcy bardziej obowiązek niż przywilej. O przepisać dotyczących postojów piszemy TUTAJ. Najlepiej ustalić postoje przed wyruszeniem. Wtedy kierowca wie, ile postojów planujemy i podpowie, ile powinny trwać, by wypełnić unijny obowiązek, gdyż zazwyczaj zna przepisy lepiej od nas. W ten sposób unikamy rozczarowań.

5) Pamiętaj o czasie pracy kierowcy. O tym ile dziennie godzin kierowca może prowadzić autobus piszemy TUTAJ. To nie widzi misię kierowcy i nie może on ominąć przepisów. Omówinie tej kwestii zdecydowanie uspokoi obie strony.

6) Dbaj o czystość. Zazwyczaj to rolą kierowcy jest utrzymanie autobusu w czystości. Nie jest to jednak jego głównym obowiązkiem i jeśli zauważy, że pasażerowie nie dbają o czystośc w okół siebie zostawiając śmieci, może to odebrać jako brak szacunku do jego pracy. Nie wkładajcie zatem śmieci za tacki fotelowe, ani pod fotele. W większości autobusów przy środkowych drzwiach znajduje się kosz. Nie wykładajcie również butów na fotele i nie przykładajcie twarzy do szyby, gdyż zostawia to ślady, które wymagają mycia całego wnętrza autobusu.

7) Spróbujcie porozmawiać. Nie każdy kierowca jest takim milczkiem na jakiego wygląda. Często droga dłuży się a rozmowa na lekkie tematy umili jazdę zarówno Wam jak i kierowcy, przy okazji pozwalając na wzajemne poznanie się lub żarty rozładowujące napięcie.

8) Zapytaj, czy czegoś nie potrzebuje na postoju. Postój, który powinien być przerwą dla kierowcy, zazwyczaj jest przerwą jedynie dla pasażerów, gdyż kierowca nie może zostawić autobusu bez opieki, a pasażerowie albo zostają w środku, albo wchodzą i wychodzą, co czasem uniemożliwia kierowcy wyjście do toalety, czy do sklepiku po kawę czy batonika. Warto zapytać kierowcy, czy nie potrzebuje, aby przypilnować autobusu. Można też zaproponować mu kawę. Do naprawdę miły gest, który doceni każdy kierowca.

9) Zapytaj, czy nie potrzebuje pomocy w znalezieniu miejsca parkingowego. Podczas gdy Wy wysiadacie i rozpoczynacie zwiedzanie, kierowca musi zazwyczaj odjechać z przystanku, na jakim Was wysadził i poszukać miejsca postojowego, co często nie jest proste. Nie zawsze kierowca znajduje się w mieście, które zna. Czasem warto zapytać go, czy wie gdzie postawić autobus, a jeśli nie wie, to wspólnie zastanowić się, gdzie takie miejsce znaleźć. Pamiętaj, że podczas jazdy, to Ty masz telefon z internetem w ręce, a kierowca prowadzi autobus. Czasem wstukanie w wyszukiwarkę „parking autobusowy miasto X” rozwiązuje problem.

10) „Toss a coin to your driver”. Miłym gestem na koniec wyjazdu, jest zostawienie drobnego napiwku. Nawet jeśli to jest parę złotych od każdego uczestnika. Oczywiście, nie jest to obowiązkowe i trudno zbierać napiwek np. od dzieci, ale jeśli jesteście grupą zorganizowaną i jesteście zadwoleni z wyjazdu, to doceńcie w tym jego / jej rolę i zostawcie mu napiwek, który pokryje choćby jego wydatki w ciągu dnia. Kierowcy często skazani są na jedzenie w knajpach znajdujących się blisko parkingu, które albo nie są tanie, albo nie są dobrej jakości. Dzieje się tak czasem nawet, kiedy kierowca ma zapewnione wyżywienie razem z Wami. Pamiętajcie, że parking często znajduje się daleko od miejsca posiłku. Stosując się do powyższych zaleceń, macie pewność, że kierowca będzie Wam przychylny. Nawet jeśli nie zdąży się zrewanżować podczas tego wyjazdu, to zapewniamy, że miłych grup się nie zapomina i przy kolejnej okazji możecie być bardzo mile zaskoczeni.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności